DEEL 14
Ik kom vanaf mijn zevende jaar in Schandelo, als kid bracht ik hier ook krantjes rond. Met de paarden zit ik hier al 40 jaar. Nu heb ik hier 6 paarden. Ik kom iedere dag minsten twee keer in Schandelo en rij hier ook mijn rondjes.
Schandelo is niet meer wat het geweest is. Het is hier druk geworden, door het zware verkeer heb ik scheuren in de fundering van de loods gekregen, die worden alleen maar groter. Wie gaat dat vergoeden? Dan komen er allerlei bureaus die dat moeten onderzoeken en dat is nog duurder dan repareren.
Alle wegen worden kapotgereden en je moet altijd helemaal aan de kant, eigenlijk sinds de kassen zijn uitgebreid en er ook meer landbouwverkeer is gekomen. Als die nieuwe vrachtwagens voor de mestfabriek allemaal die kant uit moeten dan houd ik mijn hart vast.
Ik weet niet wat ze in die mestfabriek gaan verwerken, dat gaat niemand controleren als die er staat. Je hebt er ook geen controle over wat er precies wordt aangeleverd. Als er besmette mest wordt verwerkt dan worden die koeien daar ook ziek. Als er in een varkensstal wat niet goed gaat moet er een kilometer verderop ook geruimd worden. Dat is met kippen net zo. Dat gaat zeker stinken denk ik. Ze zeggen wel dat het niet gaat stinken, maar wat als het er eenmaal staat en het stinkt, wat dan? Als de overheid moet controleren zijn ze toch al te laat. Als ze eenmaal daar bezig gaan, gaat het nooit meer weg.
Ze moeten overal stikstof verminderen en Verbeek gaat stikstof produceren. Als de boeren wat minder moeten dan moeten ze daar al helemaal niet beginnen. Ik zal maar zeggen: ‘Ut ruuk naet, mar ut stink’. Overal waar afval verwerkt wordt, stinkt het.
Eerst maken ze bij het Zwart water paddendoorgangen onder de weg voor tienduizenden euro’s en nu gaan daar dan al die vrachtwagens overheen denderen. Daar gaat geen pad meer door, die draaien zich om. Moeten er dan ook extra fietspaden aangelegd worden langs het Zwart water? Anders worden die toeristen van de weg gereden.
Dan kunnen ze wel zeggen dat we hier van het gas af moeten, maar in Maasbracht gaan ze stoken om aan België stroom te leveren. En in Duitsland gaan ze allemaal over op aardgas, want dat is beter voor het milieu. Ik hoop dat het niet doorgaat, het hoort hier niet thuis, want het is industrie.
Peter Vosbeek